18. juni 2008

Hvem betaler for det som er gratis?



Underfullt nok har jeg en vilje.
Merkelig nok har jeg ekstremt mye frihet til á bruke den.
Hvorfor har ikke alle mennesker det?

Hvorfor finns det mennesker som lever under og innenfor begrensninger som innsnevrer deres frisoner? -Som gjór at de ikke kan velge i den retningen eller det omfanget de drómmer om?Hvorfor finns det rom, tid og muligheter for noen, og ikke for alle? Og hvorfor finns det de som uten á lófte en finger kan gjóre hva som enn behager dem, -pá bekostning av andres anstrengelse?

9 kommentarer:

hvorfor ikke... sa...

Her inne var det mye å reflektere over - det liker jeg - linker deg så jeg finner frem igjen

Smil fra Torunn

Micha sa...

Jeg vet ikke. Ikke så lett å finne no kort, enkelt svar på dette tror jeg. Men det bunner vel ut i kampen mellom det gode og det onde. Det ondes natur er to kill, steal and destroy.
Som alltid, vakre gode S, du tenker så dypt og omfattende at jeg blir helt svimmel. Rettferdighetssansen din er et av dine mest fremtredende trekk. Tror nesten det er en gave du har jeg, til å snakke for de som ikke klarer å heve stemmen nok til å bli hørt selv. (jf Sigvart Dagslands "en stemme for de stemmeløse") Til å få mennesker til å tenke.Men det er nok en gave/evne som også kan være tung og leve med for den som har den.
S. I love you. You are beautiful!

Amelie78 sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Amelie78 sa...

Viktige tanker. Viktige spørsmål...
- ble sittende og tenke litt her nå... uten at jeg klarer å sette helt ord på sammensuriumet.

Du er bra, S.! Kunne skrevet gjentagelsestegn etter det Micha skrev.

Klem fra Am.

Måtte skrive kommentaren på nytt, fordi jeg kom til å skrive navnet ditt. Det var ikke meningen : /

rita rata sa...

T: Sá koselig! Er veldig lite pá nett om dagen, men vi treffer nok pá hverandre igjen! :) Háper du har en fin sommer.

M: Mulig det. Min drómmejobb hadde vaert i en ONG, altsá(!)(Non-governmental organization..)..Men da hadde jeg sikkert blitt mer engasjert/workaholic enn noensinne..! :) Haha. Men det er faktisk sant at det er mye á bli gal av og rive seg i háret over ifht. urettferdighet i verden nár man har den legningen :) hihi. Det er kanskje dumt av meg á forvente at verden skal vaere rettferdig hvis den ligger i det onde, men likevel akter jeg á kjempe for det. Stabeistet holder stand! Sá lenge man kjemper for noe godt, kjemper man ikke forgjeves!

A: Ikke noe problem om du skriver navnet mitt, -det er da bare hyggelig. No worries. :) Jeg er ikke sá hemmelig som jeg later som.. :)

Micha sa...

Kjempa på!!! Gi ikke opp. Det er på grunn av sånne som deg, at verden kan bli et bedre sted for de meneskene som resten av verden har glemt.
Verden ligger i det onde, ja, men vi er likevel ikke uten makt til å gjøre godt.
Mist ikke motet, du djerve kjempe!
Ville så gjerne gitt deg en klem.

Amelie78 sa...

Hihi :)

Sender en klem i natten. Savner å lese skribleriene dine... :)

H.

hvorfor ikke... sa...

Ligger en hilsen til deg inne hos meg...

Er så enig i alt Micha og Ameliè
sier også...

Jeg syntes ALLE bør lese bloggen din!

Smil Torunn

Grete Winther Westrum Løvås sa...

Fri vilje og frihet til å bruke den, ja. Det er det noen av oss som har. Likevel har vi kanskje en tendens til å begrense oss selv, slik at valgmulighetene likevel ikke blir så mange. Det er også underfullt, synes jeg...