23. mars 2007

J dobbel M

J dobbel M stár for Jeg-Meg-Mitt.
I ettermiddag har jeg fundert over dette her. Fóler liksom at noen mennesker har et sánt syndrom. At alt handler bare sá veldig om dem selv. Altsá J dobbel M.

De siste dagene driver jeg og laerer meg á gjóre en ny jobb. Det har med syke mennesker mennesker á gjóre, pluss to leger, en sykepleier og en tannlege. Det er liksom ikke máte pá hvor mye J dobbel M det er ute og gár. Mest blant de friske, egentlig, -mer enn blant de syke.

Iblant er folk litt vanskelig á lese. I dag fikk jeg for eksempel en vinflaske av en fyr. Hvorfor vet jeg ikke. Har ikke helt skjónt om det var et uttrykk for dárlig samvittighet, hans gode hjertelag, behov av anerkjennelse eller noe han bare gjorde av gammel vane. Á overraske folk med gaver funker jo fint som taktikk i avvaepningsprossesser, har jeg konkludert med i dag. Folk har saktens blitt spart for mye vondt fra en mektig motpart ved á sende en liten gave i forveien for seg. Man kan jo komme vedkommendes vrede i forkjópet. Slik har kriger blitt stanset. Soldater har vendt hjem. Har lest om det i Bibelen, blant annet. 'En liten gave gjór den andres hjerte mykt', eller noe sánt (egen tolkning).




Hm. Johari-vinduet. 4 ruter. Det er godboksen min nár jeg trenger á arkivere og utrede ting ifht forstáelse av mellom-menneskelighet. Finns det noe godt svar pá hvor nysgjerrighet kommer fra?... Det er sá mye interessant ved- og mellom oss mennesker. Iblant synlige ting. Andre ganger usynlige. -Det folk vet om deg som du vet at de vet, fordi du gjerne prater om det. Eller det du bevisst skjuler/er restringert pá. det som alle vet om deg men som du selv ikke engang vet om, fordi du er blind for det. Og til slutt det som ingen vet; bare Gud.

J dobbel M... Et stadig tilbakevendende tema for meg i dag.
Fólte den vinflaska var en J dobbel M. Men det er mulig jeg tar riv ruskende feil. Kanskje det er det samme, for óvrig. -Men jeg skulle jo sá gjerne visst det.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Veldig smart tabell! Forhåpentligvis har man ikke for mange blindsoner som er synlige for andre, og ikke for oss selv (gitt at de er negative).

Catt

Anonym sa...

Tips: det er kult med farger. Men tekst bør ikke stå i blått mot svart bakgrunn. Det gjør det utrolig vanskelig å lese om man ikke har godt lys mot pc- skjerment.
catt

Anonym sa...

likte forresten: hva ingen vet, bortsett fra Gud- the unknown about oneselves.. Synd om det ikke oppdages, jeg mener evner vi kan ha i råmateriale..

catt.

rita rata sa...

:) Catt: Hei! Fint du tenkte slik pá det...! I forbindelse med skjulte evner, mener jeg. Vi burde kanskje vaere det mer bevisst , ja. Hvertfall jeg for min egen del. -Vi kunne jo glede oss mer over alt som fortsatt ligger uklekket, og pent innpakket/ubrukt i oss selv. Skal ta med meg de tankene pá jobben i morgen. Det maner til selvutvikling og lyst pá nye og ubehagelige utfordringer. Dem er det mange av i min nye jobb. :)

Takk for tipset ifht. skrivefarge.
Blá er min yndlingsfarge, helst signalblá eller en veldig sterk-. Det egner seg sikkert dárlig for netthinna pá lang sikt. Sánt sett er det jo bra innleggene mine som regel ikke er sá innmari lange.
-Skal huske pá det neste gang jeg er i ferd med á fargelegge noe blátt. To be blue or not to be blue.. that´s the question.

Anonym sa...

Nå fikk jeg lest teksten. Du skriver jo godt, og er kreativ og tenkende- så du må gjerne vektlegge lengre tekster;) Tror du sitter på mye erfaringer jeg. Synes i hvert fall du skriver mye fornuftig til anrde bloggere også (som Elin M bl a kommenterte hos Amie nettopp).

Hadde jeg vært deg ville jeg takket for vinflasken. Og så satt opp et spørrende blikk, og ymtet frampå "for what?". Da ville du nok få svaret.
Men jeg tenker det kanskje har med at du var ny, og en som hadde lyst til å ønske deg velkommen!

og: visste du at klærne de selger på H&M er barnearbeid? Kjøper du fra H&M (enten du vet, eller nå vet) ?
cattinka

Amelie78 sa...

Vanskelig å si... - det med vinflasken. Hm... *tenke, tenke* Gaver har ofte med tradisjoner og kultur å gjøre. Dette er ulikt fra familie til familie, fra land til land, fra person til person.

For noen er gaver en måte å vise kjærlighet på, at man verdseter noen. Et slags fysisk tegn. En hyggelig gest. I så måte er det trist hvis en person tar det som et tegn på strategi, manipulering eller avvæpning. Da blir jo bildet skjevt... og gir grobunn for skjulte følelser, mistenksomhet, at man leter etter tegn hos den andre o.l.

Dersom det er avvæpning el noe lugubert bak - som det noen ganger kan være - er det dumt å ta det som en hyggelig gest. Fordi man da blir for godtroende, kan bli lurt... Eller det kan bli misforståelser i en annen retning.

Kanskje man ikke alltid skal tillegge ting mening, fordi man ikke kan vite? :)

Hvertfall gi ting tid. Og også ha det litt åpent. Folk er forskjellige.

Men det er jo litt trist om the beauty of gifts blir borte... -fordi det finnes mange mennesker med rare motiver. Tenker på at det tsår mye om gaver i Bibelen. Synes det er noe vakkert med dette at vi fysisk kan vise verdsettelse. Eller gi et hint om at man er takknemlig, glad i noen e.l.

Men det var kanskje litt merksnodig at en fremmed mann gav deg en vinflaske. Hm... Kanskje jeg vet for lite om jobbkultur i Spania... :)

Bare litt fabulering og høyttenkning herfra.

Ha en god dag!

H. :)

rita rata sa...

Cattis: ja, du sier noe der.
Forundrethet er en god ting. Ónsker á móte folk med mer forundrethet iblant, eller uskyldig undring. Men sá er det iblant at man syns at ens egen intuisjon varsler en om ting og tang ogsá. :)Gjelder vel á bli bedre kjent med hvert enkelt menneske, kanskje.

rita rata sa...

:) Ami: ja, pá den onsdagen fikk jeg konfekt og 2 dager etterpá en vinflaske, -fra samme person. Virket litt mye pá en uke, men det er mulig det bare slumpet til sánn rent tilfeldig fordi det var persisk nyttár ogsá plutselig var det fredag. Du har helt rett i at folk gir gaver for á vise omtanke eller kjaerlighet. Det er alltid spennende á bli kjent med nye mennesker. Noen viser kjaerlighet ved á lage god mat, andre ved á vaere punktlige, noen ved á si gode ord og próve á oppmuntre midt i slagets strid, andre ved á ti stille og respektere at du vil ha tid for deg selv.. Jeg burde for óvrig lese den 5 kjaerlighets/omtanke/verdsettelsesspák-boka som jeg egentlig aldri har lest fra perm til perm: 'kjaerlighetens 5 sprák'...

rita rata sa...

Og Catt: Ang. H&M. Ja, det foregár mye snusk her og der. En av yndlingsgenserne som jeg kjópte for..sikkert 3 ár eller mer siden.. og som jeg har brukt i tide og utide (THE yndlingsplagg, liksom)har en lapp pá seg som sier: Made in Bangladesh. Mye mulig barnearbeid, for alt jeg vet. Verden ER vanskelig. Barn jobber overalt. Pá fabrikker, ute pá jorder, i miner og pá gata... Hvorfor det er sánn er et annet spórsmál. Min hyllest til dem er hvertfall at jeg har brukt den gensern flittig i snart 4 ár. :)Den har bleknet i fargen, men har holdt hele veien. Sá den personen som sydde den sammen, eller vevde stoffet, gjorde en kjempejobb. -Og fortjener alt det beste for alt sitt strev og for á la meg fá muligheten til á ha en sá fin genser. Kanskje vi kunne bedt en bónn for de som har laget klaerne váre mens vi kler pá oss om morgenen? :) Hvert plagg har nok vaert innom ganske mange hender fra bomullen ble plukket, til de ferdiglagd ble pakket i plastikk og levert i en eller annen butikk. Rart á tenke pá.

Amelie78 sa...

Du er PERSPEKTIVSKAPENDE!

- Det ordet datt ned i meg nå. Og det er sant! Og ordet har mye innhold.

PS! Om du vil, kan du få den boka av meg. Jeg kjøpe den på B&M, vet vi har den inne, og sende den til Spain. Si ifra evt. Vet ikke hvor lett det er å få tak i norske bøker i Spania.

Ha en god mandag og fin påskeuke!

Takk for reply på comment!

H.

rita rata sa...

Takk skal du ha, Ami.
Apropos den boka, sá tror jeg sóstern til Daniel har den. Skal spórre. De er hos oss for óyeblikket, sá da er den kanskje lett tilgjengelig. Hvis behov, I´ll let u know. Takk for tilbudet!