18. mars 2007

Vest-Sahara, - ikke Marokko.


Det var fórst i sommer. Fór et jobbskift. Jeg satt pá pauserommet sammen med de arabisktalende kollegaene mine. Óyeblikket delte vi med at den sá etterhvert mye omtalte Mr B. Ladens lansering av enda en ny videosnutt som vistes pá nyhetene. Han var selvfólgelig overlapp-dubbet. Ingen skjónner jo hva han sier, som regel, likevel. Ingen. Bortsett fra alle de jeg satt der med. Jeg pá min side kunne igrunn ikke kvalitetssikre verken ordene fra ham selv eller de fra oversetteren. Det kunne derimot de.

Vi delte ca 600 pauser. Og 300 jobbskift. Vi lo og pratet alvor. Spiste og fastet; mellom hodeplagg, finurlige teglass, gudfryktighet og Ramadan. -Slik oppdaget jeg forskjellen pá 2 land. Sahara og Marokko.

Hvorfor det oftest av andre blir kalt Vest-Sahara vet jeg ikke, men det jeg har innsett er at det slett ikke er en del av Marokko. Til tross for at det gjerne er slik det slumper til á fremstilles pá kart, globuser og i glamorós turistreklame. Og nettopp av den grunn var jeg rimelig uviten om alt dette inntil i fjor sommer. Sá og si hele livet hadde jeg trodd at landomrádet til Marokko var dobbelt sá langt som det er, eller at Vest-Sahara hadde sin plass pá kartet, og at alt var i orden.

Landomrádet i seg selv er for óvrig ikke det viktigste. Det avgjórende er at Vest-Sahara er okkupert av Marokko den dag i dag, og har vaert det siden fór jeg ble fódt. At det finns en hel mengde Vest Saharianere i flyktningsleire i Algerie. Og at folk bare forsvinner, deporteres, fratas passene sine og holdes bortgjemt pá steder hvor de tortureres. Dette visste jeg ikke. Hánden pá hjertet.

Les historien om Aminatou her. Hun "forsvant liksom bare" da hun var 20.
-Saerlig.
http://www.vest-sahara.no/index.php?parse_news=single&cat=1&art=381

5 kommentarer:

Anonym sa...

snodig.. Eksotisk "reise" du er på!
Spennende! Hvordan oppfatter de nordmenn da? Hvis de vet hvor landet ligger..?
Dette er det lengste innlegget hittil.. hihi

Catt

rita rata sa...

Catt: oii. der beit du fort pá! Jeg trykket "publish" for et par min. siden og skulle bare sjekke noe fór jeg logger av..

Eh. Marokkanske myndigheter mener du? Du kan lese mer om det i linkene pá listen under den historien som jeg linket. Typiske frihetsforkjempere deporteres som regel tilbake til Marokko og sádant, tror jeg. Har ikke tatt turen selv.

aasne sa...

du er i traktene, forstår jeg? Vel, hyggelig :) jeg er i mendoza. enn du?

Amelie78 sa...

Så kult at Åsne (som jeg ikke kjenner, men fant som link på den nye bloggen til Marianne, venninne av Maren... og som skriver så bra :)... - at hun la igjen kommentar her!!

Jeg hadde nemlig tenkt å tipse deg om bloggen hennes- for det var masse bilder og stuff fra Argentina :) Tenkte på deg, S. :)

Ha en god dag!

Hildeklem

rita rata sa...

Aasne: Hei! Sá koselig at du fant veien hit til meg! Har ikke vaert i Mendoza enda, men vi har venner der. Vi giftet oss i Córdoba.:)
Ná bor vi i Spania.
-Innmari lyst á ta en tur til Argentina igjen snart.Má fá det til enten i ár eller neste ár. Hvor lenge blir du og hva gjór du der? -Kommer til á kikke innom deg iblant! :)
Che, cuidate nena, y disfrutalo todo al máximo! Ya viste el Aconcagua??
1besito!

Amie:ja, var ikke det artig? snublet over henne via via! :)
Klem.