14. juni 2007

Soldater og frihet


I gár sá jeg en av to filmer om Iwo Jima. En liten japansk óy som amerikanske soldater gikk til angrep pá en gang under andre verdenskrig. Rent personlig har jeg en aldri sá liten memory-laps pá det som skjedde rundtforbi pá 40tallet. Lest, hórt, studert og glemt. Pá videregáende kjedet jeg meg egentlig i historietimene. Helt til jeg plutselig fikk sansen for historielaereren (!), -det ble fart pá lekselesinga, men jeg tror ikke jeg laerte saerlig mer av den grunn. Nár det gjelder krigsfilmer, har de sjelden engasjert meg. Det blir for maskulint, rett frem, fargelóst og kjedelig, -til tross for mye action. Jeg vet at krigene er viktige og avgjórende. Tidsskiller i den finurlige verdenshistorien; og at ting i dag er som de er, mye pga. hvordan den eller den krigen resulterte.
Uansett. Filmen jeg sá i gár om Iwo Jima var heller ikke noe som revolusjonerte meg, sánn egentlig. Men takket vaere at jeg i det siste ganske sá uventet har blitt litt 'connected' var det hele mer interessant enn det pleier. Fórst ved at jeg her forleden snublet over en gammel krigsveteran og hadde en lang samtale med ham, og siden ved at jeg i ledige stunder blir med Ásne Seierstad til Irak. 101 dager, (en interessant bok om up to date-krig).
Vel, tilbake til Iwo Jima og filmen. Den bygde oppunder personlige funderinger jeg har pádratt meg ifbm hvordan amerikanske soldater per i dag har det og hvordan de etterhvert kanskje fár det nár de blir gamle og pensjonerte. Hvordan fóles det á mátte vaere sá inni hampen engasjert i det á fighte for noe du kanskje allerede har mistet troen pá? Á ville ut av noe, men ikke kunne. Á angre. Eller at andre ser pá deg som en helt og du selv fóler deg fatal.
-Jeg fant en artikkel hvor det stár at sannsynligheten for at amerikanske soldater tar sitt eget liv er dobbelt sá hóy som blant resten av befolkningen. Dette gjelder sikkert soldater generelt, ikke bare de amerikanske.

Kanskje mens man er der, midt oppi det -blant skudd og gjemmesteder- glemmer man hvem man er, eller hele verdenshistorien for den saks skyld. Jeg lurer pá hva man lever for der og da og hva som gjór at man fortsetter. Sikkert ulikt for de fleste. Konkurranseinstinkt? Higet etter victory? Ónsket om á gjóre verden bedre? Det á beskytte en kamerat? Hevnlyst pá vegne av de som allerede er drept? Patriotisme? Eller drives man av frykten for á dó? Jeg lurer pá hva som fár folk til á dra dit, bli der, og saerlig til á reise tilbake gang pá gang mellom korte opphold sammen med famile og venner. Hvor mye reell frihet har en amerikansk soldat ná til dags? -Har soldater frihet?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Så gøy at du skrev litt igjen også!
Interessante spørsmål du stiller. For mange tror jeg ganske enkelt (eller til dels har hørt) at krig handler om jobb... Å jobbe i hæren er levebrødet til mange i USA, særlig fra arbeiderklassen tror jeg. At Irak har blitt en "tapt" sak, kunne man likevel ikke forutsi raskt etter Saddaams fall, tror jeg. Slutten på krig, er vel alltid uviss. Faktisk, (da statuen av den onde hersker i Irak ble revet ned), så det jo snarere ut til å bli en "vunnen" og effektiv krig. Men nå? Ja, ser ut som det snarere er blitt en dødsmark eller hengemyr for USA.. Men jeg hørte de skal trekke seg ut innen 2008, med de fleste soldater?
PS! hadde ikke Bush vært president, hadde krigføring i Irak neppe tatt sted. Finurlig å tenke på.
ct.

rita rata sa...

Hei,C! Godt poeng det med at mange sikkert tenker pá det som jobb. Merkelig jobb á ha igrunn...
****************************
Jeg er foróvrig frustrert over blogspot i dag. Fár ikke til á lage opphold eller avsnitt mellom det jeg skriver. Det ser helt greit ut pá kladden, men nár jeg trykker 'publish' blir alt annerledes. Vet du hva man kan gjóre med det?

Anonym sa...

Hm.. nei.. det gjør jeg dessverre ikke... Har ikke hatt akkurat det problemet selv. men du kan jo prøve å heller gå helt ut av bloggen, og så logge inn igjen. Hvis det har hengt seg opp litt bare, kan det jo være at det vil hjelpe..?
ct;)

Amelie78 sa...

Hei S.
Det skjer noen ganger meg også. Jeg har funnet ut at hvis jeg trykker på fanen "Rediger HTML", som er til høyre over tekstboksen du skriver i når du lager innlegg, så kan jeg klare fikse problemet. Skal prøve å forklare: Vanligvis så skriver man automatisk under den fanen som heter "Skriv". Dette er hva fanen heter på norsk, da, men jeg håper det går greit å forstå utfra denne forklaringen. Se rett over tekstboksen og finn den venstre fanen av de to liksom... Den heter noe med HTML -> Når du trykker denne, så vil det - når det er slike mellomromsfeil - komme masse haker og streker o.l. Dette er noen html-koder som av en eller annen mystisk grunn har snaket seg inn. Jeg pleier fjene disse, deretter trykke "SKRIV" (den høyre fanen) og fortsette som vanlig. Da pleier det å bli orden på sysakene. Når jeg har fjernet rare tegn, kan jeg liksom fortsette på vanlig måte med å lage mellomrom o.l. Men husk å gå tilbake til funksjonen "Skriv" (Den heter noe annet på engelsk, husker ikke hva.)

Denne forklaringen ble skikkelig dårlig, men jeg er ikke så god på dataforklaringer. Håper du får det til :)

Ellers: Et interessant innlegg med mange interessante, viktige tanker. Har forøvrig samme forhold som deg til krigsfilmer.

Håper du/dere har det bra! Tenker ofte på deg.

Vi snakkes. God helg, S.!

Klem fra H.

Amelie78 sa...

Fiffig - for jeg fikk faktisk problemet nå ikveld. Gjorde det jeg beskrev i forrige comment, og vips var problemet løst! :) Det er oftest "div" med haker rundt du skal fjerne.

Klem og gonatt

rita rata sa...

Hei, Ami! Takk for tips og hilsen.
Háper det stár bra til med deg.
S.