26. mai 2007

Nár noen andre bestemmer

Jeg hadde fátt fnatt hvis noen plutselig hadde bestemt at jeg f.o.m i dag ikke lenger er norsk, men faktisk dansk. Bare fordi en eller annen bestemte seg for at slik skulle det vaere. -Hvordan hadde jeg fólt det hvis det plutselig ble ulovlig á snakke mitt sprák? Og hvis jeg for á fá meg en skikkelig jobb mátte laere meg dansk og snakke det flytende? -Et sprák som jeg aldri har interessert meg for eller likt.

Jeg hadde synes det var uhyre urettferdig hvis noen faktisk bare tok seg den frihet og bestemte at Norge aldri skulle finnes mer og at jeg av den grunn plutselig skulle vaere noe jeg slett ikke var.

Hvordan var det á bo i Latin Amerika da Columbus og gjengen kom?
Hvordan var det á vaere katalan fra Barcelona under Franco-tiden?
Hvordan fóltes det for mange afrikanere á plutselig bare bli kolonisert av franskmenn?

Hvordan fóles det á vaere Vest-Sahariansk per 26.mai 2007?


*********************************************************************************
Per i dag er Vest-Saharas ønske om selvstyre et uavklart spørsmål. Marokko både hevder sin rett til, og administrerer området, som ligger mellom Mauritania og Marokko i Nord-Afrika. I 1976 okkuperte Marokko to-tredeler av Vest-Sahara, og innlemmet resten av området tre år etter, da Mauritania trakk seg ut. Med geriljagruppen Polisario Front brøt det ut en krig som varte frem til september 1991. Da maktet FN å etablere en våpenhvile. FNs målsetning er å arrangere en endelig folkeavstemning for å avgjøre Vest-Saharas skjebne. Dette har de hittil ikke lykkes med, og en avstemning har blitt utsatt flere ganger. All handel og annen aktivitet i Vest-Sahara er kontrollert av de marokkanske myndighetene. Hovedinntektskilden for folket i Vest-Sahara kommer fra fiske, nomade- og gruvevirksomhet. I 2001 underskrev Marokko kontrakter for å utforske olje utenfor kysten i Vest-Sahara. Dette satte sinnene i kok for Polarisario. Både inntekts- og levestandarden i Vest-Sahara er vesentlig lavere enn i Marokko
**********************************************************************************
(utklipp fra www.involveyourself.com).

4 kommentarer:

Amelie78 sa...

Glad i deg!

Du vekker engasjement. Ha en fin kveld!

Jeg er supersliten i øynene av lesing, sporer litt for ofte av, men fester min lit til hjelp fra oven!

H-klem

longspider sa...

Interessant og tankevekkende post. Vet visst ikke mye om Sahara, men er litt mere opplyst nå, takket være deg :)

Anonym sa...

Hei Virkeligheter:)takk for besøk på sida mi.
Liker du dansk? Sjekk den nye bloggeren som er kommet på ameilies side (linkhenv): le vie de`Anne.. eller noe sånt. Der ruller det i dansk tekst!

catt;)

rita rata sa...

Hei, Catt. Har et litt frustrert forhold til dansk om dagen fordi jeg har med mange eldre danske mennesker á gjóre og det oppstár stadig en rekke kommunikasjonsproblemer, selv nár man próver á snakke virkelig T Y D E L I G. Har ikke noe imot dansker. Syns bare det er frustrerende nár ting som má gá kjapt/knirkefritt/ikke kan forveksles bare klusser til seg fordi i fólge dem er ikke norsk og dansk likt i det heletatt. Fem halv fjers. :)