8. mai 2007

Saedanalytikere og slangeskvisere



Det finns jammen mye rart man kan jobbe som. Én máte á fá et slags overblikk av det pá kan kanskje vaere á kikke i en katalog pá et slags rádgivingskontor ifht yrkesvalg og utdanning. Der trodde man i sine yngre ár at det meste stod. Hvilket det slett ikke gjorde. Sá hvis ikke overnevnte funker, kan man i tillegg bruke et langt liv pá á lage seg en egen liste hvor man rett sá ofte, i móte med nye mennesker, kan tilfóre et nytt og spennende eksisterende yrke. Tenk pá alle jobber som finns der ute! -Alt det rare som folk bruker av tiden sin pá og fár betalt av andre for.
Noen jobber som vindusvaskere, andre som jóglere. Noen hugger traer i skogen og andre lakkerer negler. Noen reiser til mánen mens andre igjen vasker opp tallerkner. Det finns folk som skifter pá senger, smaker pá mat, spionerer pá andre, spankulerer pá en catwalk eller snakker pá radioen. Noen oppretter et bakeri hjemme i leiligheten i 6. etasje og har det som inntektsvei. Andre masserer, lager iskrem, syr kjoler eller planter blomster. Det finns de som leter etter Nessie i Loch Ness, oppfostrer sjimpanser og lager komishow eller tegner vitser. Sá de som balsamerer dóde, selger popcorn pá fotballkamper, de som tar i mot nyfódte eller de som pusser sko. Noen fár betalt for á bytte andres lyspaerer, henge á dingle hóyt over byen, bli sendt i rakett eller á jobbe i Nordsjóen.
Utallige varianter. I dag ble jeg obs pá saerlig to (for meg) nye yrkesgrupper som jeg tidligere ikke har ofret sá mye av min tenketid. Disse: Saedanalytikere og Slangeskvisere. Jeg kaller dem for det. Det er neppe den betegnelsen som stár i jobbkontrakten deres, eller pá CVen i etterkant, for den saks skyld. Men de analyserer saed og skviser slanger dagen lang. Det má vaere ganske mange av dem ogsá. Til felles har de at de jobber pá laboratorier og gjór noe til nytte for folks helse.
Testing av saedkvalitet/mulig prostatakreft og sá de som pá sin side suller rundt med giftige, levende slanger som de tvinger til á gi fra seg gift pá et glass Denne giften spróytes siden inn i sterke og livskraftige hester som skaper antistoffer, og det er disse som til slutt gis til opphovne mennesker som uheldigvis har blitt bitt av en giftig orm eller slange. Ja, tenke seg til. Tenk deg á jobbe som slangefanger! De tjener visst bra, etter det jeg har hórt. Jeg syns det blir rent bissart. Det ligger liksom pá en hylle som er litt for hóyt over hodet pá meg, fóler jeg. En annen ting: Visste du forresten at hvis du noengang blir bitt av en slange, skal du helst i samme sleng drepe den og ha den med i en pose nár du oppsóker legen? Alle visste visst det. Jeg har levd i 30 ár uten á fá det med meg.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Hei min kjære søte!
"Det var da dristig til deg å være" tenkte jeg, til langt ut i innlegget....For inntil du forklarte hva en slangeskviser var, lurte jeg veldig på sammenhengen mellom å analysere sæd og skvise slanger. Skvise slanger for å analysere sæden deres, og i såfall hva slags "slanger"....hm.
Men det åpenbarte seg å dreie seg om helt uskyldige saker til slutt.
Kunne blitt litt av noen mistolkninger, tatt i betraktning hvor mye hodebry man kan framkalle med en enkel kattepannekake:)
Du er søt! Hils D.
Stor klem fra syster yster

Anonym sa...

ord- jeg elsker ord! hehehehehhe
denne var jo ENKEL å forstå- ;)

catt.

Amelie78 sa...

Utrolig gøy å lese dette innlegget, Sarah! Ga tanker i mange retninger. Veldig kreativt og kult skrevet :-)

Ønsker deg en god dag!

Jeg hadde besøk av pappa og 'Coffeeshine' igår, og det var så fint å se henne igjen. Hun hadde med Starbucks kaffe til meg (ååååh!), så nå sitter jeg her og har ILO - ja, rett og slett - pga Italian roasted coffee. Det hjelper på en frustrert, slitem, noen ganger motløs student. Går litt bedre idag heldigvis.

Vi snakkes!

H-klem

Anonym sa...

hei, er det liv i virkeligheter?
sædanalytikere har visstnok akkurat funnet ut at det ikke bare er kvinner i (over)moden alder som gir større fare for fosterfeil--- Også menn i alderen 55 år + kan forårsake dette. før har man regnet menn som spretne kaniner til godt opp i 90- årene...:-p
standard story: menn i 60 årene som faller for 30 år yngre kvinner.. og de stifter gjerne familie på ny de!
det finnes dog menn over 50 som faktisk har noe særegent ved seg..
karisma heter det vel..

cattis

rita rata sa...

Syster Yster* You´re sweet, too!
Har fátt innblikk i mye rart fra Iran i det siste. Slangefanger-greiene kom derfra. Har sett pá mange slanger i en legebok. Aaaassjsjjjjj....
Jeg er supertakknemlig for á bo midt i byen. No sudden snakes pá terassen, -eller kjókkengulvet sánn man ser pá film iblant. Camping og friluftsliv er blitt litt ut for meg pá nuvaerende tidspunkt. Inntil videre. :)
Smask fra Lillstrumpan.

rita rata sa...

:) Catt: Liker du eldre menn?

rita rata sa...

Ami* Hei og há (som sjefen min pleier á si). :)Ná er det helg og jeg háper du fortsatt koser deg med Starbucks og trivelige mennesker. Vi har vaert pá overnattingsweekend hjemmefra og ná har jeg bare lyst á lese bok og vaere asosial. Bok neste. :)
Klem fra meg.

Anonym sa...

ang ditt spørsmål: alder er ikke alltid det som er av betydning. men det ville nok vært rart å date menn på aldre med sine foreldre- ikke sant?
men Mika Kojonkowski er et godt eksempel på en eldre, attraktiv mann- syns du ikke?;)

ct.

rita rata sa...

C: Hei!
Skal jeg vaere aerlig inn til beinet om hva jeg personlig er overbevist om, trot jeg at folk har det best sammen nár aldersforskjellen dem imellom ikke er altfor hóy. 10 ár er muligens ikke noe problem.. Men 20? Kjenner folk som har lidd mye pga 'neverending' skráblikk fra omverdenen/familie/venner, rare rollemónstre og mangel pá 100% friendship & fun med en pá egen alder. Savner man ikke det da? Det hadde jeg gjort.

Men mest kanskje hele det typiske "lost/absent father" sydromet hvor unge damer finner trygghet og andre ting i eldre menn... Jeg tror lósningen hadde vaert á tatt i tu med roten istedetfor, - og siden levd resten av sitt livs dager med en i samme generasjon.
-Men det er jo liksom en enkel fasit-ting á si. Menneskeliv passer sjelden inn i fasiter uansett.

rita rata sa...

Han der Mika-mannen hadde jeg aldri hórt om. Ikke noe positivt utslag her i gárden.
:)

longspider sa...

Kjempeartig innlegg, S! Mamma ble født i India og der fant mormor en stor farlig giftslange på veggen like ved barnesengen... skremmende!

Ha en fin uke! :)

rita rata sa...

Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort i en slik situasjon. Jeg syns det er nok med kakkerlakker eller store rotter som plutselig viser seg i gaten nár det regner som vaerst. De er Guds verk, men ... hm...