2. mai 2007

Oops.

Reality hits. Jeg er i ferd med á ta fatt pá min siste dag som en av de under 30.

-Det har liksom vaert sá álreit á ligge like oppunder. Supert á vaere 25+ og 30 minus. Men ná skal jeg liksom plutselig ligge akkurat pá det rare tallet. Altsá, egentlig fortsetter jeg jo bare á vaere meg, jeg vet det. Folk fyller 30 rundt forbi hver dag. Men jeg kunne tenke meg á lese en god bok om temaet. Ikke fordi det er sá veldig revolusjonaert, men mest fordi det er en ny greie jeg fóler kuriósitet pá. En ny virkelighet, tilhórighet, et slags nytt kartotek.

Sent i gár kveld tenkte jeg at jeg skulle lage en liste over alt jeg mátte begynne eller slutte med nár jeg blir 30. Altsá i morgen. Men jeg tror etterhvert at jeg heller skal begynne á vaere glad for á vaere akkurat meg sánn jeg er og slutte á tenke at jeg burde vaert annerledes.

Men jeg kommer sikkert til á brainstorme litt i ettermiddag, likevel. Og: hva er sjarmerende med det á bli 30? -Ápen for ideer.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Det sjarmerende: ikke PUR ung lenger. Men hallo: 30 er fortsatt "lite" år på baken. Husker da mor ble 40, da var det liksom regnet som "hunn- gammelt"/krisealder- you name it!
i dag er vel nærere sagt 50 "middagshøyden", mens 40 fortsatt er forholdsvis ungt!
stiger levealderen mer, kan de fleste regne med å bli 80-90+
- man har altså mesteparten av livet igjen på denne sida av årshjulet;)

men tenker selv på dette med alder- hvordan jeg må slutte ditt og datt når jeg blir enda eldre. for eks har jeg intet imot å sitte på bakken inntil en vegg på flyplasser om alle seter er opptatt. det kunne heller sett merkelig ut om jeg hadde vært 40?? see?

dessuten er det sjarm i at man som eldre har skaffet seg mer livsvisdom.
fra man er i slutt av teens tenker man jo voksent, bare erfaringene som mangler..

GO 30! men jeg har nok enda endel år igjen.GRATULERER MEd DAGEN PÅ FORSKUDD!! :-)
cattt.

rita rata sa...

C:Takk for gratulasjon! :)

Der sa du noe virkelig sant,- det med modenhet vs erfaringer...! Det ble sánn PLING!-for meg.

Har en venninne som er 10 ár yngre enn meg, og ogsá ei som er 10 ár eldre enn meg. Hun som er 10 ár eldre (S), ble jeg selv kjent med da jeg var 19 og HUN 29) Uansett. Ná skjónner jeg hvordan hun pá 29 den gangen (S), nár vi ble kjent) kanskje har oppfattet meg oppigjennom, nár jeg tenker pá hvordan hun som I DAG er 10 ár yngre enn meg virker sá sulten pá livet og villig til á gá pá en smell eller to. Samtidig er hun veldig moden (Hun pá 19). Erfaringer gjór mye med oss mennesker, pá godt og vondt.. Iblant fóler jeg at jeg har blitt en slags luguber party-killer som tar vekk motet fra unge mennesker som entusiastisk svinser rundt og er lystne pá livet. Hm. Alle er vi autentiske skapninger. Noen av oss har dárlige erfaringer med noe som andre ikke fólte et dugg av smerte ved. Sánn er livet. Jeg tror jeg má laere meg á vaere hápefull pá andres- og mine egne vegne. Fra og med i dag. :)

Forresten, apropos det med ting man má slutte med nár man blir voksen... Har ogsá tenkt pá sánt, feks. hvor man setter seg, hvordan man sitter, hvilke spm. man har lov á stille og ikke. Jeg er kjempenysgjerrig og lurer pá masse rart som jeg tenker at 30 áringer ikke kan spórre 50 áringer om, hvertfall ikke i jobb-sammenheng og sánt. Men frimodigheten kan gi lónn. Jeg liker forresten selv mennesker som gjór litt utradisjonelle ting, overrasker- eller det syns pá dem at de har det góy mens de enná lever.

:) Klem.

Amelie78 sa...

GRATULERER MED DAGEN IDAG, S.!!!!

Jeg har endelig kommet meg online, slik at jeg kan få lagt igjen en elektronisk hilsen til deg på selve bursdagsdatoen din. Er litt kjipt uten nett-tilgang hjemme, og idag har jeg hatt studiedag at home. (Men snart er nett på plass, så da er jeg litt mer tilgjengelig :-)

Jeg ønsker deg alt det beste!!

# positive overraskelser!
# nye gleder!
# smil og imøtekommenhet!
# lærdom og viten!
# utfordringer av det gode slaget!
# iloer i fleng!
# koselig post!
# designed-for-S-ting rett i fanget!
# velsignelser!
# gode vennskap!
# naturopplevelser!
# nye, overraskende kick!
# koselige sykkelturer! :-)
# jobbmuligheter!
# hverdagsglede!

Håper du har og har hatt en goooood dag! Jeg har tenkt masse på deg idag! Tenkt på deg, opplevelser, gode minner, ting du har lært meg, inspirasjon, brev og samtaler av ulike slag.

Jeg er langt unna. Vi har vært gjennom litt begge to. Men jeg setter pris på deg og det du har tilført/tilfører livet mitt.

Du er vakker, yndig, morsom, full av fantasi og tanker, modig, engasjert, opptatt av rettferdighet og verdier (engasjement for en bedre verden)språkdyktig, i besittelse av pågangsmot, utholdenhet og tålmodighet, du har egenart og mye å tilføre dine omgivelser.

Jeg savner deg og skulle ønske jeg kunne ta et lite privatfly til Spania idag for å hylle deg på ordenlig og for å gi deg en klem.

GRATULERER!!!

PS! Er i gang med et minimini-prosjekt for å samle små uttalelser om hvordan folk har opplevd det å bli tretti ;-) Hihi.

Klem fra H.

rita rata sa...

Hei, Ami! 1000takk for koselig bursdagshilsen! Har hatt en sáh fin dag, svaer blomsterbukett i alle mulige farger, kaffe og brownies pá jobb, *bursdagspenger av en pasient, til og med*!, yndlingsparfyme, telefoner og meldinger og sá masse sótt. Og noen vidunderlige óredobber hándlagd i Colombia (Claudia kom med flyet i gár!)som jeg aldri har sett maken til. Setter hóy pris pá at folk uttrykker at de er glad for at jeg finns. Fór i livet var liksom ikke det noe som gikk inn, men i lópet av de siste árene er slike ord blitt betydningsfulle. Det er veldig godt á hóre sánt. Takk for alle de fine ordene dine, H. Jeg er veldig glad i deg og.
Klem. Savner nesetippen din!
S.

longspider sa...

Velkommen til de ''voksnes'' rekker, hehe. Jeg syntes det var helt flott å bikke 30, jeg! Ikke er man lenger en usikker tenåring, heller ikke en rotløs 20-something - man hvet hvem man er og hva man vil ha ut av livet... sånn ca. iallfall! De 30 er toppen av kransekaka :) Gratulerer!

Amelie78 sa...

Så godt å høre! Ble glad for å høre at du har hatt en vidunderlig dag! :)

Og så har du post i vente :) Kan du sende adressen din på nytt i mail for sikkerhetens skyld..? Har gjort klar pakka :) Jeg roter så fælt med de adressene, for den lille adresseboka mi er sporløst forsvunnet. Jeg finner sikkert adressen din i en mail, for jeg har lagt alle mailene dine i egen S-mappe, men fristende å be om å få den på nytt :) :) Oki... litt flaut, men slik er det visst for meg. Må få mer system på det der.

GLAD I DEG!!

H-klem

rita rata sa...

Hanulf: Hei! Stakk innom hos deg og!
Takk for gratulasjon!
Jeg tror ogsá generelt at man er mer moden og trygg nár man runder 30, men jeg fóler meg mange ganger mye mer usikker og sárbar enn da jeg var 20. Dengang skulle jeg erobre verden og elsket alt og alle. Ikke noe var skummelt og jeg stilte ikke sá mange spm. ved meg selv eller alt annet.

- Jeg fóler at livet iblant er som et slags stigespill, du vet disse her hvor du kaster terning, flytter 3 raske frem, klatrer opp en stige pá 1-2-sviiisj, men like fort kan du havne pá en sánn rute hvor du detter ned i et takrór og fyker helt ned pá bakken igjen.
Det stár ingen steder at livet ER et stigespill. Godt er det. For da er det vel bare en slags fornemmelse man kan fá iblant. :)

rita rata sa...

Ami: Hei! Sá koselig med post og pakke! :) WOW.
Sender deg adr. pá mail.

longspider sa...

Hei! Takk for besøk hos meg... nå ble jeg VELDIG nysgjerrig! Du sier vi altså traff hverandre for nesten åtte år siden... hjernen min vrenger seg :) Send meg en mail, da, så vi får oppklart dette, hehe

Du har rett i det med stigespillet. Jeg var en sann eventyrer og on top of the world da jeg var 20... visste akkurat hva jeg (trodde) jeg ville - men fant ut etterhvert at livet ikke er så ukomplisert som det så ut på den tiden.. men da har en jo veldig nyttige erfaringer å dra på for neste tiår, ikke sant :)