1. mai 2007

skummelt

Jeg ble redd
for kroppen din i dag

Ikke var du farlig, egentlig
men du grát
sárt og ustanselig

Du var voksen
og sist jeg sá deg 'sterk'
Du var likevel en fremmed
og jeg befant meg pá ditt territorie

Der og da syns jeg det var skummelt
á ha en kropp
som jeg burde gátt deg imóte med

Jeg foretrakk á favne deg med
ord
forstáelse
pauser
dine ord

Kanskje du bare trengte en klem



Jeg kjente deg ikke

og kroppen min er ikke den som gár fórst

neste gang
kanskje jeg tór á klemme deg
hvis du kommer grátende
en gang til

7 kommentarer:

Grete Winther Westrum Løvås sa...

Dette var veldig bra. En må være sterk for å kunne tåle andres svakhet, men kanskje kan det av og til være enda skumlere når det gjelder noen som står deg nær.

Anonym sa...

ja, rørende dikt!
------------
men hva jeg fikk lyst å spørre deg om er om leger med hvit frakk er like flørtende med medhjelperne som mytene vil ha det til? ;)
Beklager mitt sprelske spørsmål (av og til)- men kan ikke alltid dy meg! har ikke tilgang til din virkelighet, jeg vel!;)
cattecatt.

rita rata sa...

Grete: ja, det er sant. Iblant er det mye vanskeligere med noen av de som stár en naermest. Det som skjedde i gár var med en 'fremmed' dame i 50-árene og jeg ble plutselig klar over at jeg syns det er skummelt á bruke kroppen min som tilnaermingsmáte ifht á tróste andre eller vise forstáelse. Jeg klarte det ikke. Som om jeg tenkte: "gi dama en klem", men inni meg bare gikk det ikke. Kanskje fordi jeg var pá jobb og jeg ikke har til vane á klemme rundt pá folk i arbeidstiden... Vet ikke. -Rart.

rita rata sa...

Catt: skal svare snart, má bare lópe akkurat ná.

rita rata sa...

Vet ikke hvor alle legeromanene og soap-dr.-seriene kommer fra. Kanskje fordi man pá sykehus jobber lange dager/netter, alt er intenst og det meste av livet skjer pá jobb+at kvinner og menn jobber veldig tett og fár et slags avhengighetsforhold til hverandre. En ny ting for meg er at sykepleiere og leger seg imellom gjerne setter injeksjoner pá hverandre, drar ned buksa uten at det er noe rart osv. -Himla glad jeg ikke er sykepleier av den grunn! :)

Kunne sagt mye om dette, men det viktigste tror jeg har med en selv á gjóre og hva man transmitterer/tillater, signaler man selv gir og hvordan man oppfórer seg og forholder seg til andre. Personlig virker det som om de legene jeg har begynt á jobbe med er profesjonelle, genuint opptatt av á gjóre en god jobb og ikke blander slike deler av privatlivet inn i arbeidsdagen. De fleste av oss som jobber sammen er gift og selv om det i mange sammenhenger ikke utgjór store forskjellen, fóler jeg at det gjór det der jeg jobber akkurat per i dag. Og det er jeg takknemlig for og syns er veldig álreit.

Amelie78 sa...

(Skrev svar på siden min, men putter den her også, jeg. Ps! Fint dikt!!)

---

Tusen takk for en utrolig nydelig hilsen! Den tar jeg med meg og gjemmer i hjertet mitt. Du er en oppmuntrer og har alltid vært.

Idag prøvde jeg meg med et forsøk-på-ennerledes-tilleggs-bursdagsgave til deg: En hilsen på lydopptakk, taken by my Creative mp3. Ehe... Det ble ikke så veldig vellykket. fant ut at jeg bedre på å prate inn hilsener da jef var 17-18. Da jeg hørte på opptaket etterpå... og at jeg sang bursdagssangen helt alene inn i en mp3, ble det bare kjempekomisk og teit. Så... - jeg tror det blir med tanken :) Men jeg har kjøpt bursdagsgave til deg og skrevet kort. Soon on its way! ;-)

Jeg savner også stjerneklubb og koselige samtaler i natten. Te med brune sukkerbiter og koselig stemning. Jeg har tro på at vi skal få til et eller annet når... vi får det til! Sender gode tanker :-)

Pst! Ikke stress med mail. Jeg er aware at du er i ny jobb og at dagene høyst sannsynlig er fulle. Selv venter jeg på egen internett-tilgang, og er mest innom på jobb eller når jeg er hos H. Skriv når du har tid og ro og hvile over deg.

Gode klemmer fra H. :o)

PS! Idag tenkte jeg på håret ditt :) Så for meg deg i profil med den snertne hestehalen og vinden som liksom blåste lett. Var nesten som et bilde :) Ble glad!

:)

rita rata sa...

Ami: Takk! Sá góyalt med bursdagspresang! :)Skriver mail snart. -Har bare gátt sá i ett+laptop'en kollapsa og mátte pá rep.
:) Klem og ha en fin onsdag!